min 10-åriga kusins matteläxa

I en tall sitter det ett antal kajor. I björken brevid sitter det också några kajor. Om en kaja flyger från björken till tallen så blir det dubbelt så många kajor i tallen som i björken. Om däremot en kaja flyger från tallen till björken så blir det lika många kajor i båda träden. Hur många kajor sitter det i respektive träd?

Problemlösning för min 10-åriga kusin.
När kajan flyger från tallen till björken, är det samma kaja som flög från björken till tallen?  Betyder det att det är 3 kajor i varje träd. som blir 2 och 4 som sedan blir 3 igen. Eller är det klurigare? Sjukt luddigt matteproblem för en stackars 10-åring. Eller är jag sjukt korkad och efterbliven???

Kommentarer
Postat av: du vet vem

invecklat tal de må jag säga

2009-10-07 @ 07:08:07
Postat av: Filterkungen

Det sitter 7 stycken i tallen och 5 stycken i björken.



det blir alltså 8 i tallen å 4 kvar i björken = dubbelt så många.



Eller 6 st i varje om kajan flyger från tallen till björken.

2009-10-07 @ 07:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0